HOVO Alkmaar
  • Hoger Onderwijs Voor Ouderen (HOVO) Alkmaar: cursussen voor 50-plussers
  • Hoger Onderwijs Voor Ouderen (HOVO) Alkmaar: cursussen voor 50-plussers
Cursus over de invloed van Nederlands-Indië (batik, gamelan, dajak-huizen, wajang, Boroboedoer) op de Nederlandse kunst (Jan Toorop, Johan Thorn Prikker), bouwkunst (Amsterdamse School) en kunstnijverheid (art nouveau, Nieuwe Kunst) en op de internationale muziek (Debussy, Ravel, Britten).

Al vanaf 1600 dreven Nederlanders rechtstreeks handel met Oost-Indië. Maar pas eind negentiende eeuw begonnen ze door te dringen in de binnenlanden van de archipel en maakten zij kennis met de vele culturen die de Gordel van Smaragd rijk was. Na de soldaten en de planters kwamen de archeologen, de biologen, de geologen en de historici om het enorme land in kaart te brengen. In 1824 kwam de eerste kunstenaar naar Java. In zijn kielzog volgden honderden kunstenaars, Nederlandse maar ook Duitse, Zweedse, Belgische, Amerikaanse en wat al niet. Hun schilderingen van 'Mooi Indië' waren bijzonder geliefd in Europa.

Op Java werd de batik-techniek ontwikkeld, speciaal voor Nederlandse vrouwen; dat werd een grote hit in Europa en al snel werd dat beschouwd als de Nederlandse bijdrage aan de Art Nouveau. Kunstenaars als Chris Lebeau, G.W. Dijsselhof en Adolphe Lion Cachet pasten de batik toe op leer, kamerschermen, boekbanden en bekleding. Hiervoor waren hele ateliers ingericht, zoals dat van Agathe Wegerif, bemand door vrouwen.

Op wereldtentoonstellingen was naast een Nederlands paviljoen doorgaans ook een Nederlands-Indisch paviljoen ingericht dat zich in grote internationale populariteit mocht verheugen. Behalve een nagebouwde kampong met ingevlogen inlanders deed het gamelanorkest het altijd goed: de ritmen en harmonieën zijn terug te horen in werk van componisten die het paviljoen bezochten, zoals Reynaldo Hahn en Claude Debussy.

In de jaren twintig en dertig werd Nederland overstroomd door ‘Indische’ literatuur als Orpheus in de dessa, maar ook deden Javaanse gamelan, het wajangschimmenspel, de bouwkunst van Sumatra en de dansen van Bali zich gelden. Nederlandse kunstenaars van Jan Toorop en Isaac Israëls tot Chris Lebeau en Hildo Krop maakten dankbaar gebruik van de ‘nieuwe’ Indische motieven en verwerkten ze in pendules, wandschilderingen, tapijten, bouwsculpturen en glas-in-lood. En dan waren er nog Tjoklat en Javaanse Jongens…

Aansluitend op de cursus vindt de wandeling “Indië in Amsterdam plaats”: een wandeling langs Indisch erfgoed door het centrum van de meest Indische stad van Nederland. De ambtenaren uit 'de Oost' vestigden zich bij voorkeur in Den Haag, maar Amsterdam was het draaipunt van de economische betrekkingen met Insulinde. In Amsterdam-Centrum is er nog opvallend veel van te zien: banken, handelsfirma’s en rederijkantoren aan de Herengracht, Keizersgracht, Nieuwezijds en Prins Hendrikkade, vaak met smakelijke 'Indische' decoraties.

Docent
Michel Didier (1960) studeerde kunstgeschiedenis aan de UvA. Sinds zijn doctoraal in 1987 heeft hij drie boeken en 800 artikelen geschreven, honderden cursussen en lezingen en ontelbare stadswandelingen en museumrondleidingen in binnen- en buitenland gegeven. Graag brengt hij historische perioden en verschijnselen in breed cultureel verband, met muziek, literatuur, dans en film.

MichelDidier

 


  

Aantal bijeenkomsten
5
Dag en datum

dinsdag, cursusdata nader te bepalen in najaar 2021.

Wilt u zich alvast aanmelden? Stuurt u dan een e-mail met uw gegevens naar hovo.alkmaar@inholland.nl 

Tijd

10:00 – 12:30 uur

Prijs

€ 179,-

Studiemateriaal

Inclusief hand-out.

Werkvorm

Hoorcollege met ruimte voor vragen.

Aanmelden

Aanmelding vindt plaats via de website van Inholland Academy, erkend partner van HOVO Alkmaar, klik hier! 


Terug naar cursusoverzicht

© 2010-2021 HOVO Alkmaar | Disclaimer | 088 - 466 3030 | facebook.com/hovoalkmaar | hovo.alkmaar@inholland.nl