HOVO Alkmaar
  • Hoger Onderwijs Voor Ouderen (HOVO) Alkmaar: cursussen voor 50-plussers
  • Hoger Onderwijs Voor Ouderen (HOVO) Alkmaar: cursussen voor 50-plussers

9. Klassieke muziek en beeldende kunst

‘Kunst is niet een doel op zich, maar een manier om de mensheid aan te spreken’, vond componist Modest Moessorgski. Als het gaat om het verweven van muziek en beeldende kunst bracht de Rus het misschien wel beroemdste voorbeeld voort met zijn schilderijententoonstelling. Oorspronkelijk was dat werk een pianostuk, maar het werd bekender in de orkestratie van de Fransman Maurice Ravel. In deze muziek eerde Moessorgski een vroeg overleden vriend Viktor Hartmann. Een vakgenoot van Moessorgski liet zich inspireren tot muziek door een ander kunstwerk. Ruim dertig jaar later werd Sergei Rachmaninov – gedurende een bezoek aan Parijs – getroffen door een reproductie in zwart-wit van het schilderij Die Toteninsel van de Zwitserse schilder Arnold Böcklin.




Ongetwijfeld in de periodes daar aan voorafgaande zijn er ook al componisten die zich laten inspireren door schilderijen met onderwerpen voor hun composities. Pachelbel en Mozart zijn er in ieder geval weer voorbeelden van, maar ook Debussy vindt een belangrijke ‘voedingsbron’ voor verschillende werken in afbeeldingen (en verhalen!) uit de Griekse oudheid. In Spanje maakte Enrique Granados zijn pianosuite Goyescas, met in zijn achterhoofd de schilderijen van zijn landgenoot Francis Goya. De Italiaan Ottorino Respighi – in de 19de en 20ste eeuw een meester in de orkestrale klankkleur - toonzette drie schilderijen van renaissancekunstenaar Botticelli, waaronder de beroemde kunstwerken La Primavera en De geboorte van Venus. En de Tsjech Bohuslav Martinu vertaalde zijn bewondering voor de fresco's van Piero della Francesca in Arezzo in muziek.Het zijn slechts enkele voorbeelden van ‘directe beïnvloeding’, maar daarnaast vinden zowel schilders en beeldhouwers als componisten vaak inspiratie in dezelfde onderwerpen, hetgeen de overeenkomsten in uitdrukkingswijzen van de verschillende kunstgenres sterk benadrukt!

Muziek van klassieke componisten bewijst dat zij geïnspireerd door kunstwerken (schilderijen, beeldhouwwerken) tot componeren kwamen en dat hun noten van alles kunnen oproepen, ook beelden. Of zoals Leopold Stokowski het eens formuleerde: ‘Kunstenaars schilderen hun beelden op het doek, componisten schilderen hun beelden op de stilte’.



Docent
Joop van Velzen (1951) is aan de universiteiten van Utrecht en Vancouver academisch opgeleid als bioloog/botanicus én muziekhistoricus. Joop is reeds vanaf zijn 8e jaar geïnteresseerd in en groot liefhebber van de klassieke muziek. Naast paukenist bij een studentenorkest en drummer in enkele muziekensembles, heeft hij jarenlange ervaring als trainer/coach en bedrijfsadviseur bij (inter)nationale ondernemingen en organisaties. Joop is de auteur van de 4-delige biografie over de muzikale vriendschap tussen Clara Schumann en Johannes Brahms. Daarnaast schrijft hij over talrijke onderwerpen uit de klassieke muziek en werkt hij momenteel aan een biografie over Hugo Wolf.

 


  

Aantal bijeenkomsten
5
Dag en datum

maandag 25 februari; 4, 11, 18 en 25 maart; 

Tijd

13:15 - 15:45 uur

Prijs

€ 189,- (inclusief onderstaand digitaal collegedictaat)

Studiemateriaal

Ter voorbereiding op elk college krijgen de cursisten een PDF-document digitaal toegestuurd en na afloop de beeld- en geluidsfragmenten in dezelfde chronologische volgorde als waarin deze tijdens de colleges ‘voorbijkomen’. Zodoende ontstaat er gaandeweg uiteindelijk een digitaal collegedictaat

Werkvorm

Hoorcollege, waarbij veel beeld- en geluidsfragmenten getoond, bekeken en beluisterd worden, die uitnodigen tot een belangrijke mate van (inter)activiteit (discussie en vragen stellen).

   

Aanmelden

Aanmelding vindt plaats via de website van Inholland Academy, erkend partner van HOVO Alkmaar, klik hier!


Terug naar cursussen voorjaar 2019

© 2010-2018 HOVO Alkmaar | Disclaimer | 088 - 466 3030 | facebook.com/hovoalkmaar | hovo.alkmaar@inholland.nl